

   |
 |
Karate z japońskiego oznacza pusta dłoń (kara
- pusta, te - dłoń).
Kyokushin jest nazwą stylu karate
bazującego na najskuteczniejszych elementach technicznych w naukowej
metodyce treningów wzbogacanych o ćwiczenia relaksowo-koncentrujące Zen
wraz z etykietą i elementami filozofii Zen.
Kyoku
znaczy ostateczny, zasadniczy lub podstawowy
Shin
to prawda lub rzeczywistość
Kai
znaczy przyłączyć się, wziąć udział

Symbolem Karate Kyokushinkai jest Kanku ,
które bierze swój początek z kanku kata . W tym kata ręce wznoszą się ku
górze do pozycji, gdy przy otwartych dłoniach i odwiedzionych kciukach
opuszki palców wskazujących i kciuków stykają się. Tak właśnie powstaje
powyższy symbol. Ostre wierzchołki - palce wyobrażają skrajność, szczyt
czegoś. Szerokie odcinki - okolice nadgarstków oznaczają siłę, środek
oznacza nieskończoność, głębię. Symbol Kanku umieszczony w okręgu
oznacza ciągłość i okrężny ruch.

W karate możemy mówić o niemal doskonałym,
równomiernym rozwoju całego ciała . Jest to jeden z atutów tej sztuki. W
czasie pracy nad poszczególnymi technikami istnieje konieczność
równomiernego obciążenia obu stron ciała i nigdy nie stosuje się ćwiczeń
obciążających tylko jedną kończynę. W karate nie ma różnic między prawo
czy lewostronnym osobnikiem. Największym zróżnicowaniem technik
charakteryzują się kata czyli ćwiczenia formalne. Wykonanie kata zajmuje
od 30 sek. do 1,5 minuty, ale jednocześnie intensywność ich jest tak
duża, że wystarcza to za 5 - 15 minut normalnych ćwiczeń. Z upływem
czasu ruchy praktykującego stają się coraz szybsze, trening bardziej
intensywny, dzięki czemu wzrasta ogólna wytrzymałość i kondycja
ćwiczącego. Karate można ćwiczyć w dowolnym miejscu i o każdej porze.
Kolejna zaleta to możliwość uprawiania karate przez wszystkich
niezależnie od wieku, ponieważ każdy indywidualnie przystosowuje się do
ćwiczeń, zależnie od własnego poziomu cech motorycznych, bez obawy o
zmęczenie czy przetrenowanie. Technika karate budowana jest stopniowo w
długim okresie czasu. Z punktu widzenia techniki istnieje takie
zróżnicowanie w ruchach stóp i rąk, że każdy może dostosować je do
własnych możliwości. Wpływ karate na rozwój fizyczny potwierdzają testy
naukowe, a każdy z praktykujących już po krótkim okresie stwierdza u
siebie poprawę gibkości, siły, szybkości w porównaniu z okresem
poprzedzającym rozpoczęcie zajęć. Spośród niektórych ćwiczeń
praktykowanych w karate na uwagę zasługują ćwiczenia oddechowe (ibuki,
nogare) poprawiające koordynację ruchową, wydolność, usprawniające
tłocznię brzuszną. Są to najlepsze dowody na rolę karate w utrzymaniu
dobrej kondycji fizycznej przez całe życie.

Gdyby karate ująć jako całość, złożyłyby się nań
trzy nierozłączne, nawzajem przenikające się elementy: kihon, kata,
kumite. Kihon to trening technik podstawowych. Podobnie jak dom buduje
się od fundamentów, nie zaś od komina, tak w karate, aby przejść do
walki, która jest szczytem umiejętności, trzeba najpierw poznać techniki
podstawowe. Mówi się, że sercem karate jest walka, zaś sercem walki -
kihon, czyli techniki podstawowe. Dygresja ta jest konieczna jeśli
zważyć, że większość adeptów rozpoczynających treningi karate oczekuje
na pierwszych zajęciach ćwiczeń walki z przeciwnikiem, zaś mozolnie
powtarzające się ćwiczenia pchnięć, bloków, czy kopnięć, wykonywanych w
jednej statycznej postawie, uważa za zło konieczne. Kata to z góry
przygotowane formy demonstrowania obrony, ataku i kontrataku. Kihon i
kata, dzięki swojemu uniwersalizmowi, mają służyć naszemu nadrzędnemu
celowi jakim jest walka(kumie), czyli sprawdzanie swoich umiejętności
podczas konfrontacji z realnym przeciwnikiem.
Ale karate to nie tylko ćwiczenia fizyczne. To
także coś więcej, gdyż kodeks samurajski Bushido pozostawił niezatarte
piętno na współczesnej sztuce karate kyokushin. Jednocześnie nakreślił
główne cele etyczne tej sztuki walki, sprawiając , iż stała się ona
fascynująca dla milionów ludzi na świecie. Karate nie służy bowiem – jak
niektórzy usiłują przedstawić – szerzeniu brutalności i agresji. Jest
ono metodą osiągania wewnętrznej harmonii przejawiającej się w
stabilności psychicznej, pewności siebie i spokoju.
Oyama twierdził, że o ile rozwój fizyczny jest
początkiem karate, o tyle rozwój duchowy jest jego celem ostatecznym.
Staje się więc jasne, że sztuka walki nie jest ani sportem, ani stricte
sztuką militarną. Jej aspiracje sięgają znacznie wyżej i może sztuka
karate wydaje się tak bardzo tajemnicza. Faktem pozostaje to, że głębię
prawdy o sztuce „pustej ręki” odkryją jedynie ci, którzy z uporem i
konsekwencją będą poznawać jej duchowe i fizyczne tajniki. Karate jest
przede wszystkim metodą doskonalącą psychikę, wyrabiającą silną wolę,
kształtującą kulturę człowieka i hart ducha. Umiejętność walki jest w
tym wszystkim efektem ubocznym. Zresztą walczyć potrafią tylko te osoby,
które trenują karate przez wiele lat i są świadome, że prawdziwie
potężną siłą człowieka jest moc duchowa.
Oyama wskazał drogę, którą należy podążać by
zostać prawdziwym karateką. Gdy kiedykolwiek wstąpisz na drogę Budo, aby
ją prawdziwie poznać i opanować, potrzebujesz 10 000 dni treningu. Jest
to trudne, ale przynosi obfite owoce. Bądź zatem należycie i szczerze
uprzejmy cały czas, bo karate zaczyna się i kończy na uprzejmości.
Ciągle stawiaj sobie nowe wymagania. Każdą swą pracę wykonuj z należytym
zaangażowaniem i uczciwością, gdyż siła bez sprawiedliwości to przemoc.
Obserwuj siebie, gdyż wtedy pozyskasz mądrość do doskonalenia się, a
każde egoistyczne żądze spalaj w łagodzących płomieniach ciężkiego
treningu.
Twoja odwaga jest sprawą zasadniczą, ale musisz ją
w sobie wyrobić byś mógł czerpać z tego satysfakcję. Nieustannie pracuj
nad sobą, a twój strach stanie się pewnością siebie. Naucz się godnie
znosić porażki , gdyż prawdziwymi zwycięzcami są ci którzy zwyciężają w
pojedynkach dnia codziennego. Nie zapominaj o zbawiennej roli
nienagannych obyczajów, byś nie zagubił się w swoim egoizmie i
bezmyślności. Nie możesz ignorować pozycji pieniądza, ale koniecznie
wystrzegaj się przed przywiązaniem do nich. Przestrzegaj zasad przysięgi
Dojo, gdyż wtedy masz szanse stać się prawdziwie wartościowym i
szanowanym człowiekiem.

|
 |
|